Kautokeino skole 1. premie konkurranse
- Byggherre: Kautokeino Kommune
- Oppdragsgiver: Bjørn Bygg AS/PEAB
- ARK: Ola Roald AS Arkitektur
- Størrelse: 35 000 m2 lekeplass, naturlek, parkering
-
Beskrivelse:
Første-premie i pris- og design-konkurranse for barne- og ungdomsskole i samarbeid med Ola Roald AS Arkitektur og Bjørn Bygg AS / PEAB. Det er en stor glede og ære å få være med på å realisere dette prosjektet. Kautokeino barneskole følger samisk læreplan. Kautokeino Barneskole er unik da mer enn 90 prosent av elevene har samisk som 1. språk.
Skoletomta ligger med flott utsikt over elva og består av en vestre del som er stort sett grønn, mens østre del er bebygget og asfaltert. Prosjektet har derfor lagt vekt på å beholde naturområdet mot vest til lek og uteundervisning og å konsentrere så mye som mulig av de opparbeidede flatene på det allerede utbygde arealet mot øst. Disse komplementære kvalitetene ved tomten veves sammen som langsgående bånd; gangveier i det grønne vestre og mykere grønne/blå permeable bånd på den bebygde flata. Båndene er inspirert både av vannveiene i det store viddelandskapet rundt Kautokeino og samisk tekstilkunst/design.
De ulike programmerte elementene, áiti, luovvi, lavvo, bålplasser og lekeutstyr, bindes sammen langs båndene som da også kan tenkes som bevegelseslinjer som form-messig kobler funksjoner og steder i det større landskapet til en parallell med måten landskapet brukes på i den samiske kulturen. Uteområdene er tilrettelagt for helårsbruk, fra aking, skilek og skøyter om vinteren til naturlek i skogen og ved lekeapparater i barmarksesongen. Takoverdekte strukturer som gapahuker og lavvo, og bevarte strukturer fra f.eks. skolebygg gir ly for været.
Uteområdene knyttes nært til bygget gjennom den store sentrale sirkelen; det utendørs ”hjerterommet”, som grenser til innendørs fellesfunksjoner for duodjii, samlinger, mat og helse og naturfag. Den samiske læreplanen legger opp til uteskole i flere fag og en sterk kontakt mellom inne og ute er derfor en viktig del av konseptet. Belegg-mønstre på det utendørs hjerterommet og i hovedinngangen, og sirkel-elementer viser deres samiske identitet, inspirert fra samiske smykker og klær.
Klimatilpasning: Skolebygningen og svømmehallen danner skjerm for vind fra nord og nordøst. Det store sirkulære uterommet ligger sydvendt og i le, det samme gjelder for hovedinngangen. Fra juryens begrunnelse:” (…) overgangen mellom ute og inne formidles av et tremmegulv som er tørt og varmt å leke på når sola smelter snøen utenfor.” Dette tremmegulvet er også delvis takoverdekt og blir en viktig lekesone der mikroklimaet optimaliseres særlig i skuldersesongene når sola er lav.
Tilrettelagt for helårsbruk fra aking, skilek og skøyter om vinteren til naturlek i skogen og på lekeapparater i barmarksesongen.
Takoverdekte strukturer som gapahuker, lavvo og bevart struktur fra eks. skolebygg gir ly for været.
Miljø: Lokal håndtering av overvann, grunnforhold viser god infiltrasjonsevne og det prosjektert åpen vannvei i bunnen av skråningen. Utstrakt bevaring av det meste av eksisterende vegetasjon. Knust restskifer skifer er foreslått som bunndekke under nyplanta trær. Fra juryens begrunnelse:” gjenbruk av materialer, ombruk og omforming er en viktig samisk verdi som viser bærekraftig ressursforvaltning i praksis.”
BIM: tegninger produseres med autocad 2d + civil 3d/ifc og xml 3d + dxf med høyder levert for maskinstyring. Prosjektet også modellert i 3D med alt utstyr i Infraworks.